Burgerboller opskrift...

11 rejsetips med en lille baby

At rejse med en baby på 2,5 måned var faktisk meget lettere end hvad vi havde regnet med og gik over al forventning. Vi havde gjort os nogle overvejelser inden vi tog afsted til Gran Canaria og mine erfaringer vil jeg gerne dele med jer i form af nogle rejsetips.

Flyveturren tog ca 5 timer og Ellienora klarede det så flot.

1. Giv flaske/am under takeoff og landing. Ellienora er flaskebarn, og jeg havde fået fortalt at ved at giveflaske eller amme under takeoff og landing, vil babyen ikke opleve at få trykken i øerne. Jeg gav flaske samt hun suttede på sin sut bagefter, og vi oplevede ikke problemer. Ellienora var glad og rolig hele vejen derned og retur.
  2. Ekstra benplads i flyveren. Vi havde bestilt ekstra benplads i flyveren, hvilket var guld værd – Så havde vi plads til pusletasken som indeholdt hendes mad mm og tingene var lige ved hånden. Pladsen er trang nok i forvejen i en flyver, og at skulle sidde med sin baby på samme sæde gør pladsen endnu mere trang. Den ekstra benplads gjorder at vi kunne havde hende siddende på vores skød og stadig have vores bord slået ned, vi kunne ryste flasker uden at føle os klemt, underholde hende og hygge os og stadig bevæge os. Klart de penge værd at investere i ekstra benplads.
  3. Lej barnevogn på ferien. Vi havde hjemmefra kontakte vores hotel på Gran Canaria, via mail, og fået lejet en barnevogn samt en babyseng. Dette stod klar ved ankomst. Vi fik tilsendt en oversigt over hvilket udvalg de havde, og derefter besluttede vi os og barnevognen var klar ved ankomst. Vi betalte 50 € for at leje den samt 20 € i depositum som vi fik retur da vi afleverede den igen. Det var fantastisk ikke have have vores egen barnevogn med, da vi slap for frygten for om den ville blive ødelagt i flyveren. Jeg har efterhånden hørt så mange historier om ødelagte vogne fra flyveren. Virkelig hver en krone værd at leje en barnevogn gennem hotellet. Havde vi ikke haft muligheden for at leje noget, havde vi investeret i en billig eller brugt barnevogn til at have med på turen.
  4. Masser af forberedt mad til turen i flyveren. Jeg havde fået fortalt at personalet på flyveren godt ville være behjælplig med at varme ens sutteflaske under turen, dette benyttede vi os ikke af. Vi havde en masse små boxe med afmålt modermælkerstatning i, kogende vand på en termoflaske og kogt afkølet vand på sutteflasker, så når Ellienora begyndte at virke sulten, skulle vi ikke vente på personales hjælp for at få varmet mælken til hende. Vi vidste hjemmefra hvor meget koldt og varmt vand der skulle blandes sammen, for at få den rette temperatur på vandet og ønskede mængde og derefter tilsatte vi en box med pulver ned i flasken. Ryste ryste ryste, og maden var klar. Samme måde benytter vi os af når vi skal på tur, både herhjemme men også under ferien. Da Ellienora får en modermælkserstatning som ikke fås i brikker, havde vi ikke den mulighed. Men hvis man havde kunne få hendes slags i brikker, ville dette også være en mulighed. Så længe ens barn er under 2 år, må man have lige så meget væske med ombord på flyveren man vil – Der er ingen regler om at de skal være i en bestemt beholder eller max 100 ml.
  5. Bæresele. Vi er stor fan af vores bæresele og bruger den meget herhjemme. Ellienora blev transporteret i vores autostol ud til lufthaven i vores bil og derefter sad hun i bæreselen indtil vi sad i flyveren. Vi brugte meget bæreselen under ferien, mens vi var på udflugter eller blot gik rundt i byen eller var på hotellet. I bæreselen er der et stykke stof som kan trækkes for så den skygger for hende. Ellienora var tæt på sin mor og far og vi havde hænderne fri til fx spise eller andet. Gran Canaria er en dejlig ø, men også fyldt med bakker – Og det er ikke altid man ønsker at bruge sin barnevogn som transportmiddel, så er det nemt at sætte hende på maven og benytte sig af træpper og steder som ikke er egnede til kørsel af barnevogn.
  6. Skygge til baby. Ellienora opholdt sig i skyggen HELE tiden mens vi var afsted. Babyers hud er slet ikke klar til direkte påvirkning fra solen, og huden kan tage skade ved at udsætte dem for solen når de ikke er ældre. Jeg fulgte min sundhedsplejerskes råd, og derfor havde Ellienora masser af tøj på under hele ferien. Hun havde sokker, heldragt eller langærmet body og bukser på samt sin sommerhat hele tiden. Babyer kan godt blive solskoldede selvom de ikke opholder sig i direkte sol – derfor al dette tøj. Og så opholdte hun sig i skyggen hele tiden. Ellienora var ikke for varm under ferien, trods fuld påklædning med tøj, da hun altid var i skyggen og hun lå meget stille.
  7. Bleer mm med til hele ferien. Vi havde valgt at tage alt med hjemmefra som vi skulle bruge til Ellienora på ferien. Derfor havde vi alle bleer, modermælkserstatning, vådservietter mm med hjemmefra. Jeg ønskede ikke at stå i et andet land, og ikke kunne få vores yndlingsmærker.
  8. Husk masser af tøj + vaskepulver. Vi var afsted i 8 dage, og jeg havde pakket en masse tøj til Ellienora. Hjemmefra havde jeg lagt 12 sæt tøj klar så jeg havde “sammensæt” hende sæt hjemmefra. Alle sæt kom med samt vi havde en lille pose med vaskepulver med. Ja man kan købe vaskepulver i udlandet, det ved jeg, men igen jeg vil bruge vores eget og så ved jeg det er uden alt muligt og fri for parfume. Jeg vil ikke stå i udlandet og ikke have nok rent tøj med, så derfor har jeg altid en lille posevaskepulver med så jeg kan vaske i hånden hvis det går galt. Og ja vi havde alt for meget tøj med til de 8 dage 🙂
  9. Bade?? Vi valgte at Ellienora ikke skulle bade i hverken hotellets pool eller på stranden. Ellienora kom i bad i håndvasken på badeværelset og var fuldt ud tilfreds med dette. Nogle vælger at tage deres babyer med i vandet, dette ønskede vi ikke.
  10. Babynest med på ferien. Vi havde valgt at tage vores babynest med på ferien, da Ellienora er vandt til at sove i den i hendes trammeseng som natten herhjemme, og derfor skulle hun også gøre det på ferien. Og sådan en babynest kan foldes meget sammen og vejer ikke særlig meget. Hun sov hver nat fra kl 19.00 til 04/05 hvor hun fik flakse og derefter sov videre til kl 07. Fantastisk rytme hun havde. Om dagen som hun i barnevognen med sin babynest.
  11. Rengøring af flasker i udlandet. Vores hotel havde en elkoger, har alle hotelværelser ikke det? Når men rengøring af flaskerne fungerede på samme måde som hjemme. Vi havde dog selv opvaskesæbe og børste med hjemmefra – Igen, jeg vil ikke tage nogle chancer med noget som helst i udlandet. Vi købte vand på flaske som vi vaskede hendes flasker i og som vi også brugte til at skolde hendes flasker med. Vi ønskede ikke at bruge det vand fra hanen, selvom det skulle koges – vi ville ikke tage nogle chancer, derfor brugte vi købevand til ALT.

Jeg kan klart anbefale jer at tage afsted selvom i har en lille en, og ikke lade jer blive hjemme fordi i ikke tør at tage afsted og fordi i frygter en skrigende baby i flyveren. Vi havde en SKØN ferie med en masse gode minder som familie.

img_7533 img_7404 img_7531 img_7528 img_7535

Kom ud og nyd hinanden og få set en masse af verden 🙂